Tweede dag in New York

5 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na een wat later ontbijt zijn we weer op weg gegaan naar Manhattan. We hebben aan het ontbijt al hele gesprekken gevoerd over 11 september 2001 en we hebben dus meteen de metro naar 9/11 memorial genomen. We hebben eerst bij het monument op de plek van de twin towers gekeken, waar een fontein oneindig diep valt. We hebben gegoogled hoe diep (je kunt de bodem niet zien) maar het antwoord nog niet gevonden. De fontein symboliseert gemis en leegte en is gekozen uit 5000 verschillende ontwerpen. Ook zagen we het nieuwe World Trade Center met zijn 541 meter hoogte een nieuw prestige-project na de verwoesting van de twin towers. Bijzonder dat ik in 1992 op de twin towers heb gestaan. Bijzonder ook dat er een kerk pal naast staat, die geheel onbeschadigd is, terwijl de vliegtuigwielen tussen de graven gevonden zijn en er van omliggende kantoorgebouwen geen ruit meer heel was.

We hadden al maanden geleden kaartjes voor het museum gekocht en konden de lange rij gelukkig zo voorbij lopen. We vroegen ons wel af of dit de boys voldoende zou interesseren, ze waren immers nog peuters toen dit drama plaatsvond. Het museum is echter zo enorm indrukwekkend, dat je alleen maar heel stil van kunt worden. Zelfs de boys! Het ligt naast het monument en de fundamenten van de originele twin towers welke bewaard gebleven zijn, zijn hier zichtbaar en in het museum gebruikt. Je ziet de gebeurtenissen van die dag, de foto's van de slachtoffers, de verbrande en totaal verwrongen brandweerauto's, de pamfletten van vermisten, de papieren die uit de torens gewaaid zijn... Alles mooi gedocumenteerd en waar mogelijk voorzien van filmbeelden van toen. Er waren zo twee uur voorbij en daarna hebben we buiten nogmaals naar het monument gekeken. Very impressive!

Nog napratend over alles wat we gezien hebben, zijn we richting de ferry naar Staten Island gelopen. Deze vaart vlak langs het Vrijheidsbeeld en zo hadden we meteen een leuke pauze. Ook hier mooie foto's gemaakt.

Daarna nog een ander hoogtepunt (figuurlijk en letterlijk): the Empire State Building. Ook hier voorkomen we met onze vooraf gekochte tickets een enorm lange rij en we zoeven zo naar de 80e verdieping. Voor de lift naar de laatste 6 verdiepingen staat een rij van 40 minuten... een dame komt vragen wie de trap zou willen nemen. Nou wij dus! In een paar minuten zijn we boven. En dan lopen we het hele panoramadek rond voor de meest fantastische uitzichten over New York. Van Times Square tot Central Park en van Brooklyn bridge we zien het allemaal nog eens diep beneden ons. Wat een mooie afsluiting van New York. Morgen vliegen we alweer door naar San Francisco...

1. Barry Rang:
    Prachtig verwoord!
  2. Jans:
    6 augustus 2017
    Wat mooi beschreven! Goede reis naar San Francisco.
  3. Janet:
    6 augustus 2017
    opnieuw ee prachtig verhaal met vele mij bekende herinneringen
  4. Ingrid Beckman:
    6 augustus 2017
    Jeetje, je beschrijving maakt al indruk, laat staan hoe jullie het hebben ervaren. Leuk om je reisverslagen te lezen.