De geisers en bronnen van Yellowstone

19 augustus 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

We konden wat later opstaan en hebben alle bezienswaardigheden van Yellowstone bezocht: de geisers, de bronnen, de watervallen! Steeds weer nieuwe kleuren. Het water is vaak aquablauw, erom heen vaak een mengsel van koperrood, oranje, geel, grijs. Het is allemaal vulkanisch gesteente. Bij de bronnen ruikt het heel sterk naar zwavel. Ik moest denken aan de geisers en bronnen van IJsland. Bij de grote geiser genaamd Old Faithful (zo genoemd omdat hij trouw elke 98 minuten het hete water omhoog spuit), waren op het moment suprème een paar duizend  mensen aanwezig rondom de geiser. Wij waren vroeg en hadden een prima plek om dit natuurfenomeen te aanschouwen. In IJsland heb ik nooit meer dan enkele tientallen toeschouwers gezien. Maar het was de moeite waard!

Andere plekken die we zagen hadden namen als Black Sand Basin, Midway Geyser Basin, Steamboat Geyser en Norris Geyser Basin. In Yellowstone bevinden zich de meeste geisers, in vergelijking met IJsland en Nieuw Zeeland. Soms was het moeilijk om een parkeerplaats voor onze grote camper te vinden. Maar toen we gingen picknicken voor de lunch, zaten we alleen in het bos aan een rivier.

We zagen bisons en rendieren (zowel mannelijke als vrouwelijke), maar de beer staat nog steeds hoog op mijn bucketlist en heeft zich nog niet gemeld...

Onze volgende camping lag in Gardiner  en toen bleken we ons reeds in de staat Montana te bevinden. Meteen een ander landschap, wijdse groene valleien. Een keurige camping met groene grasveldjes, Sieme vond het lijken op het programma 'We zijn er bijna'.

Morgen nog een hele dag Yellowstone, ik zou in dit gebied nog wel weken kunnen blijven...