Het slot van onze reis: Shanghai

26 oktober 2017 - Shanghai, China

In de vroege ochtend zijn we aangelegd aan 'the Bund', de oever van de Huangpu-rivier, een zijtak van de Yangtse-rivier. We zien wolkenkrabbers en futuristische torens rondom ons, terwijl we even verderop historische gebouwen zien, die financiële instanties huisvesten.

We maken er een intensieve en mooie dag van. We beginnen met een tocht naar Zuijaojao, een waterstadje net buiten Shanghai, ook wel Oriëntaals Venetië genoemd. Aan de smalle grachten liggen schattige pandjes met leuke balkonnetjes. In de meeste huisjes is een winkeltje gehuisvest. Ze verkopen hier fruit, kruiden, kreeft, varkenspoten, etenswaren waarvan we absoluut niet weten wat het is en ontelbare souvenirs en sieraden.  Eerst maken we een tochtje in één van de houten bootjes, wat schilderachtige plaatjes oplevert. Als we even verderop weer aan land gaan, hebben we eerst de tijd op te winkelen. Er gaat gejuich op! Voor shoppen is niet altijd tijd. De bezienswaardigheden slokken vrijwel alle tijd op. Maar nu is het tijd voor een inhaalslag: er worden sieraden, souvenirs en cadeautjes voor (klein)kinderen gekocht. Daarna gaan we lunchen. Weer komen er allerlei heerlijke schotels op tafel. Net als in de andere Chinese restaurants tijdens onze reis krijgen we bier, cola en thee. Veel van onze gasten vragen water, dat wordt wat vreemd gevonden. Na de lunch wandelen we terug naar de bus. De bruggetjes en grachten zien we nu van de andere kant. Het levert weer vele mooie plaatjes op.

Als we terug zijn in Shanghai neemt onze gids Wilson ons mee naar de Franse wijk voor een korte wandeling. Deze wijk dateert uit de 19e eeuw. De gevels zijn beschermd stadsgezicht, in de meeste panden huizen nu fancy modehuizen zoals Hermes en Gucci. Het is dan ook hip en trendy stukje Shanghai waar het allemaal gebeurt. Het is er erg druk en levendig.

Doordat de bus vanochtend later arriveerde dan gepland, wordt de volgorde van ons middag-programma iets anders en wordt er iets aan toegevoegd: een show van de beroemde acrobaten. Deze acrobaten hebben wereldwijde faam en we krijgen dit aangeboden in een klein theater. Het bestaat uit verschillende acts en het boeit van  het begin tot het einde, zeker als één van onze gasten op het podium gevraagd wordt voor een act met vlijmscherpe messen. Gelukkig verlaten we allemaal heelhuids het theater en dan gaan we dineren op de Bund, op de 7e verdieping van een historisch pand. Het is inmiddels donker en alle gebouwen zijn spectaculair verlicht in vele kleuren en met bewegende beelden. We hebben een fenomenaal uitzicht over de stad. Ook de Volendam kunnen we zien liggen.

Nog meer panorama's wachten ons tijdens de boottocht op de Huangpu-rivier. Dit is het slotstuk van onze mooie en intensieve dag in Shanghai. We varen langs de Volendam en maken veel foto's in combinatie met de skyline.

Na ruim 12 uren onderweg zijn we rond half 11 terug bij het schip. Vanwege ons vroege vertrek morgen moeten we de koffers nog pakken. Twee van ons blijven nog twee weken langer aan boord (langs Taiwan, Filipijnen en Hongkong), twee andere gasten vliegen nog door naar Australië voor familiebezoek.

Het was een intensief programma, we hebben veel gezien van Japan en China. We hebben veel gehoord; over het dagelijks leven, het verkeer (!), maar ook over de cultuur van beide landen. Morgen vliegen we terug naar Amsterdam en kunnen we bijkomen van alle indrukken!

1. Barry Rang:
    28 oktober 2017
    Bedankt voor je mooie verslagen!
    Een totaal andere wereld.
    Fijn dat jullie dit mochten beleven!
  2. WatsHenk Gruben:
    29 oktober 2017
    Nog weer opnieuw genoten van het verhaalen de foto's.Henk Gruben.