Een indrukwekkende dag in Beijing

23 oktober 2017 - Beijing, China

We hebben nog een hele dag om de hoogtepunten van Beijing te bekijken. Om het maximale uit deze dag te halen, vervroegen we de vertrektijd naar 07.45 uur. Je bent tenslotte niet elke dag in Beijing.

Dennis staat alweer klaar met onze bus. Hij heeft al vroeg geïnformeerd welke invloed het congres op onze dag zal hebben. Er was gisteren namelijk sprake van het afsluiten van het Tiananmenplein, dat zou erg jammer zijn, maar hij heeft ook al een alternatief programma klaar. Gelukkig blijkt het plein toch grotendeels open te zijn en dat wordt onze eerste stop. Hier heeft Mao in 1949 de Volksrepubliek China uitgeroepen en vonden in 1989 de beroemde demonstraties plaats, een beeld wat velen van ons nog bij staat. We worden aan de rand van het plein afgezet en beginnen onze wandeling. Dennis geeft uitleg bij de verschillende gebouwen en symbolen. We zien ook het imposante gebouw waar het congres van de Communistische partij gehouden wordt. Er is veel politie op de been. Als we aan het einde van het plein, waar de beeltenis van Mao hangt, een groepsfoto maken en daarbij het logo van Dock C CruisePartners is beeld is, komt een politiebeambte op ons af. Het fotograferen met een logo erbij is niet toegestaan. Voor onze veiligheid! De werkelijke reden is (zo vertelt Dennis later) dat niets de aandacht van Mao mag afleiden of aan deze leider gekoppeld mag worden. Waar de politieagent bij staat, moeten we alle foto's wissen. We staan er allemaal met verbazing naar te kijken!

Tijd voor de Verboden Stad, van waaruit de Chinese keizers van de Ming en Qing-dynastie hun rijk bestuurden. Het was de residentie van 24 achtereenvolgende keizers en bestond uit het Binnenhof waar de keizer woonde en het Buitenhof, waar de hofhouding woonde. Er woonden in totaal ongeveer 1000 mensen in de stad, die geheel zelfvoorzienend was tot en met het opvangen van regenwater aan toe.

Vanaf het plein moeten we een aantal poorten door voordat we in de buitenste schil van het complex zijn. Van daar wandelen we onder leiding van gids Dennis steeds dieper de 'stad' in. De paviljoens en pleinen zijn overweldigend. De kleuren en versieringen zijn heel bijzonder, er wordt veel gefotografeerd en gefilmd. Dennis stopt op elk plein een aantal keren om te vertellen over het leven van de keizer en zijn gevolg en de tradities van die tijd. Uiteindelijk komen we bij het keizerlijk paleis, zijn kleedhuis en zijn residentie. Het is allemaal groots en statig, pracht en praal. Aan het einde van de ochtend zijn we allemaal vol indrukken.

We rijden naar een traditioneel Chinees wijkje waar we langs kleine woonhuisjes lopen. Het aantal elektriciteitskabels aan de gevels verraadt hoeveel gezinnen nog achter de eerste gevel wonen. Het is zeer eenvoudig, een eigen toilet heeft men er niet, de hele wijk heeft samen een openbaar toilet. Als we de straatje doorgelopen zijn komen we op een plein aan het water. In een traditioneel restaurant genieten we van een hele goede lunch met lokale specialiteiten zoals Peking-eend, maar ook andere heerlijke gerechten. Een prima maaltijd!

Na de lunch staat er een bezoek aan de Tempel van de Hemel op het programma. Dit complex ligt in het zuiden van de stad. Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen de goden en de aarde offers brachten.

We wandelen door het park naar het tempelcomplex. Het park heeft een belangrijke functie voor de oudere lokale bevolking. Ze worden elke ochtend uitgenodigd voor tai chi oefeningen en spelen hier kaart en andere spelletjes met elkaar.

Bij de tempel zelf zijn we weer onder de indruk van de kleuren en vormen, het plein dat als een ring rond de tempel ligt en de bijgebouwen, waar de 'lagere' goden aangeroepen konden worden. Het is een prachtige afsluiting van ons bezoek aan Beijing.

Onze dag is nog niet om. We worden aan het einde van de middag maar het station gebracht. Met de 'bullet train', de hoge snelheidstrein reizen we van Beijing naar Xi'an. Het is een heel bijzondere ervaring om op een station te lopen en niets van de borden en schermen te kunnen lezen. Gelukkig is Dennis ook nu nog bij ons. Met vereende krachten komen we als één groep bij en in de trein. Het ziet er van binnen uit als een vliegtuig. Buiten de stad halen we een snelheid van rond de 300  km per uur en leggen zo in een paar uur tijd een afstand van 1100 km af naar Xi'an, waar we morgen het Terracotta leger gaan bezoeken. Na aankomst staat onze nieuwe gids Kenny op ons te wachten. Ook hij spreekt heel goed Engels. Met de bus worden we naar ons hotel gebracht. Het was een lange dag en we zoeken dus snel onze kamers op.

1. Barry Rang:
    22 oktober 2017
    Wat een mooi uitgebreid verslag!