Te gast bij Randy in Douglas

21 augustus 2017 - Douglas, Wyoming, Verenigde Staten

Voor Eric was de reden om dit jaar naar Amerika te gaan de totale zonsverduistering op 21 augustus 2017. Zijn plan daarvoor was al in 1999 ontstaan ten tijde van de (bijna) totale zonsverduistering in Nederland. Rond het middaguur, wanneer de zon het hoogste staat, is de totale zonsverduistering te zien in de regio rond Casper, Wyoming. Toen we onze reis aan het plannen waren, hebben we alle campings in de buurt van Casper, Douglas en Glendo aangeschreven voor een overnachtingsplek. Sommige gaven aan niet te reserveren (first come first serve), anderen vroegen exhorbitante prijzen of waren al vol. Ik ben toen lid geworden van een Facebook-groep rond de Eclipse en heb daarin een oproep geplaatst. Ik kreeg veel reacties maar ook hier werd behoorlijk commercieel gedacht. Toen kreeg ik een reactie van Randy Sieg, wonende te Douglas, vlakbij Casper. Wij mochten de camper in zijn tuin stallen en hij stelde zijn huis voor ons open. Het was meteen een leuk contact. Randy is leraar aan de plaatselijke highschool, zijn vrouw (lerares aan dezelfde school) is ruim een jaar geleden helaas overleden. Hij heeft een zoon, dochter en drie kleindochters. Hij vindt het leuk een gezin te ontvangen voor deze bijzondere (eenmalige) gebeurtenis. We hebben zijn aanbod aangenomen en hebben de afgelopen maanden regelmatig berichtjes uitgewisseld. Ook heeft hij onze reis gevolgd. Bijzonder om via Facebook in aanraking te komen met zo'n gastvrij iemand. Hij heeft ons bericht dat hij vanavond nog wat vrienden heeft uitgenodigd voor een gezamenlijke bbq.

Vanuit Yellowstone zijn we dus oostwaarts getrokken. Hoewel er rond de camper en camping wel berensporen waren, hebben we hem of haar niet gezien. Ook onderweg nog een tijdlang de oevers van de rivieren en meren met de verrekijker in de gaten gehouden, maar nee. Via het rodeo-stadje Cody zijn we verder zuidoostwaarts gegaan naar Thermopolis. Onderweg nog een paar canyons en verder oneindig veel wijdse groene valleien en heuvels.

In deze regio zagen we voor het eerst aankondigingen voor de Eclipse. Over verwachte verkeersdrukte en zo. Dichter bij Casper reden inderdaad meer campers dan we anders gewend waren. En er verschenen standjes met Eclipse-ware zoals t-shirts.

In de middag arriveerden we in Douglas en na twee keer vragen (in een klein stadje als dit (6000 inwoners) moet je dan eerst vertellen bij wie je op bezoek gaat...) vonden we Randy's huis waar we zeer gastvrij ontvangen werden. Zijn zoon Baylor was er ook en we hadden al snel geanimeerde gesprekken over school, studie, politiek.  Stefan en Sieme hebben American football gespeeld op het officiële speelveld van de school, direct achter het huis van Randy. Tegen 17.00 uur kwamen de vrienden, inclusief dochters en vriendinnen in de leeftijd van de boys. Zaten we daar met 12 tot dan toe vreemde mensen aan een geweldig leuke bbq. Vrienden voor het leven. We hebben veel gelachen, er is Belgisch bier gedronken, marshmallows gegeten (met chocola en cream crackers) en we hebben bijzondere plannen voor morgen gemaakt, meteen onze slotdag in de Verenigde Staten en de dag van de Eclipse...

1. Barry Rang:
    21 augustus 2017
    Wat leuk om zo gastvrij onthaald te worden!
  2. Jans:
    21 augustus 2017
    Zelfs met Belgisch bier!!!! Wat mooi dat je zo gastvrij bent ontvangen.
  3. Dina:
    21 augustus 2017
    Steeds uitkijken naar nieuwe reisverhalen.Fantastisch! Hoe moet dat nou straks als je weer thuis bent.Goede reis naar Nederland gewenst en graag tot horen.
  4. WatsHenk Gruben:
    22 augustus 2017
    Leuk hoor;zo maar vrienden in een vreemd land;hebben wij destijds ook ervaren, goede reis terug en wel thuis,ondands de vetraging.