Onze eerste dag in New York

4 augustus 2017 - New York City, Verenigde Staten

Goed geslapen ondanks de warmte. Slapen met de airco op vol vinden wij toch niet zo prettig. Sommige van onze mannen hebben daarover een andere mening. Eric en ik zijn om 06.30 uur opgestaan. Op dat moment onweerde het en kwam de regen met bakken uit de lucht. Na het douchen was het alweer droog en brak de zon door dus snel richting een klein supermarktje aan het einde van de straat om een ontbijt te scoren. Gek: de voor ons normale dingen zoals yoghurt en brood hebben ze nauwelijks. Fast food, chips en cola kosten er het minste. Ze bleken toch redelijk brood te hebben, alleen was het de bedoeling dat je het er ter plaatse van boter en beleg voorzag. Dit zag er niet zo fris uit, de messen die er bij lagen hadden zowel in de boter als pindakaas gezeten, dus dit hebben we maar achterwege gelaten, net als de topping van ketchup en mayonaise. We werden heel vreemd aangekeken dat we alleen het brood (met apart verpakt broodbeleg) wilden afrekenen. Alles gaat strak georganiseerd, zelfs voor het afrekenen en laten inpakken van de boodschappen zijn aparte rijen en het is niet de bedoeling dat je hier buiten de lijntjes kleurt. Wij hebben code rood en oranje maar hier heeft men voor alles een regel of een wet. Dan denk ik even terug aan het tegenovergestelde in Stockholm vorige week, waar alles zo relaxt gaat en uitgaat van eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Maar nu terug naar New York.

Weer thuis waren de 4 zoons ook snel in bedrijf en na het ontbijt zijn we richting de stad getrokken. De bushalte is aan het eind van de straat en met een ritje van 10 minuten ben je hartje downtown, vlakbij Times Square. We hebben vervolgens onze ogen uitgekeken. Wat een andere wereld, je weet niet waar je het eerste kijken moet met al die lichtreclame en hoge wolkenkrabbers. Natuurlijk hier de fotomomentjes en onze wandeling na Times Square vervolgd langs Rockefeller center naar de St. Patrick's kathedraal, de grootste kathedraal van de Verenigde Staten en één van de grootste kathedralen ter wereld met 110 meter lang en 58 meter breed. Wat een rustpunt in deze 'city that never sleeps'. Vervolgens door, langs een tegenwoordig nieuwe attractie, voorzien van zware beveiliging, namelijk de Trump Tower. Hoe we er ook over denken, we gingen natuurlijk toch even naar binnen, want het is met al z'n bars en restaurants openbaar toegankelijk, na de nodige security checks. Sieme had een bezoekje aan de Starbucks in New York op zijn bucket list staan en waarom dan niet in Trump Tower. De cappuccino en mocca's gingen er lekker in en we konden ook nog even de toiletten gebruiken. Wij vonden het marmer ed. wat over de top, maar dank voor de gastvrijheid, Donald.

Door naar Central Park. Dit park is nogal langgerekt dus we hebben er slechts een deel van bewandeld. Met het warme weer, het was al weer boven de 25°, zitten er veel mensen op de bankjes of in het gras. Er zijn tamme duiven en eekhoorns.

Er stond nog een item op de bucket list van Christian en Sieme: het café dat model heeft gestaan voor de tv-serie 'How I met your mother'. We hadden het zo gevonden en hebben er een koude cola (met gratis refill) genomen. De mannen hadden eigenlijk meer zin in een biertje, maar hier zonder 21+ ID geen alcohol en aan de bar mochten we dan ook niet plaatsnemen (wel aan een tafeltjes). Na de cola enkele t-shirts van deze LEGEND-arische plek gescoord voor Sieme en Stefan (zie de foto's) en toen weer op weg, over Broadway, waar overal grote aankondigingen te lezen zijn van mooie theater- en musicalvoorstellingen.

Vervolgens hebben we de metro ontdekt om naar Brooklyn te gaan. Wat een wereld van verschil, mooie rustige residentiële straten met de statige trappen, art deco hekken en mooie voordeuren, die zo uit een film komen. Doorgewandeld richting Brooklyn Heights, vanwaar je een fenomenaal uitzicht op Manhattan, East River, het Vrijheidsbeeld en de Brooklyn Bridge. De architecten van de laatste poogden de mooiste brug ter wereld te bouwen. De brug is maar liefst 1825 meter lang en biedt vele mooie fotomomenten tijdens het oversteken van de East River. We liepen daar wel een beetje op onze laatste benen, in de volle zon, maar het was zeer de moeite waard. Wat een geweldige uitzichten! Uiteindelijk waren we terug in Manhattan. Vervolgens met de metro en bus terug naar huis. Een grote pan pasta gekookt en die ging er goed in na deze dag vol indrukken en veel kilometers in de benen!

1. Barry Rang:
    5 augustus 2017
    Fantastisch verhaal! Dank je wel, Clara!!
  2. Jans:
    5 augustus 2017
    Top dag dus! Hebben jullie geen hagelslag meegenomen????

Veel plezier...
  3. Ellen de Groot:
    5 augustus 2017
    Superleuk om jullie zo te volgen en er komen bij mij weer veel herinneringen boven.
  4. Barry Rang:
    5 augustus 2017
    Fijn te weten dat jullie zo genieten!
  5. Jeanette:
    5 augustus 2017
    Wat leuk om jullie nu zo te kunnen volgen. Veel plezier en ik kijk uit naar de volgende blogs. Wij zitten nu op SF airport te wachten op onze vlucht terug naar huis. Jammer dat we elkaar mislopen!
  6. Desiree:
    5 augustus 2017
    Goed bezig met zijn alle veel plezierXDees
  7. Janet:
    6 augustus 2017
    Wat een ervaring jongens en zo leuk samen met elkaar. Ik zie dat de jongens ook genieten. We kijken uit naar het volgende verhaal.