Vancouver

28 augustus 2018 - Vancouver, Canada

Na een rustige vlucht komen we rond 16.00 uur aan in Vancouver. De douaneformaliteiten en de bagage-afhandeling gaan allemaal bijzonder snel en voor we het weten, zitten we in de mooie bus en brengt chauffeur Sammi ons naar het Hyatt hotel. Nadat we onze bagage naar de kamer hebben gebracht en we ons even hebben kunnen opfrissen gaan we met een zo groot mogelijk deel van de gasten een hapje eten. Het is immers zinvol nog een paar uurtjes wakker te blijven zodat we de gevolgen van de eventuele jetlag zo klein mogelijk te houden. Iedereen is nog redelijk fit. Zodoende gaan we toch met 19 (van de 27) op pad. We eten heerlijk in de buurt van het hotel, op een verwarmd terras. Maar rond 21.00 zijn de kaarsjes uit. Lekker terug naar het hotel voor een goede nacht.

De volgende dag hebben we een stadstour door Vancouver geleid door, ik mag wel zeggen, onze vaste Dock C gids Wilma. Wilma woont al bijna 50 jaar in Vancouver, bezocht de stad ooit na haar studie en bleef er voor altijd. Ze spreekt nog steeds goed Nederlands en vertelt veel leuke wetenswaardigheden over Vancouver. We bezoeken het mooie Stanley-park, waar de eerste totempalen bekeken worden en we een geweldig uitzicht op de skyline van Vancouver hebben. Totempalen zullen we nog vaker zien tijdens deze reis, ze hebben in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt geen religieuze betekenis, maar vertellen een verhaal van een stam of persoon. Het is bewolkt en het heeft vannacht geregend, maar Wilma vertelt ons dat we ons daarmee gelukkig mogen prijzen. Ook hier is het extreem droog geweest en dit heeft tot smog geleid. Daarnaast zijn de Californische bosbranden helemaal tot hier opgerukt en is er ontzettend veel rookontwikkeling geweest. Niet de beste omstandigheid voor mooie uitzichten. Nu er eindelijk vochtige  lucht en regen is gekomen, worden de uitzichten weer beter en is het leefbaarder in de stad. We bezoeken ook de Lion’s Gate Bridge, waar we straks onderdoor zullen varen. Daarna rijden we naar Granville Island, waar we de overdekte markt bezoeken (en er volgens goed Nederlands gebruik gelegenheid is voor een kop koffie). Een enorme hoeveelheid delicatessen, kruiden, vis, fruit, sieraden en aardewerk wordt hier verkocht. Ook het kijken alleen al is een lust voor het oog. Vervolgens bezoeken we het mooie Queen Elizabeth Park, dat op 150 meter boven de stad gelegen is en dus een mooi uitzicht biedt. De zon komt erdoor. De koperen beelden die hier staan, worden veelvuldig gefotografeerd, net als de prachtig aangelegde en onderhouden tuinen. Via China Town en het historische Gastown rijden we naar de haven. Voordat we aan boord gaan, moeten we, omdat we Canada vandaag ook al weer verlaten, door de douaneformaliteiten van de Verenigde Staten, waar Alaska toe behoort. Rond 15.00 uur zijn we aan boord. Tijd voor een late lunch, de verplichte reddingsoefening en dan varen we rond 16.30 uur Vancouver uit, onder de Lion’s Gate brug door. We kijken naar het punt waar we vanochtend gestaan hebben. Alle indrukken en het tijdsverschil maken dat we het geen late avond laten worden. Morgen staat Inside passage op het programma.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jans:
    28 augustus 2018
    Hoi hoi beiden, wat leuk om weer een reisverslag te mogen lezen. Veel plezier toegewenst. Groetjes uit Borger.
  2. Dina:
    28 augustus 2018
    Weer een fantastisch verhaal en nu uit weer een andere hoek van de wereld,genieten!!!!
    wij genieten mee .ik kijk er naar uit fijne reis en groetjes