Naar Oregon

10 september 2018 - Warrenton, Oregon, Verenigde Staten

Omdat het zondag opnieuw regent in Olympic National Park besluiten we, hoe mooi het hier ook is, verder zuidwaarts te rijden. We zakken af naar Oregon, bekend van de mooie beelden van Wie is de Mol 2017. En de enige staat aan de westkust waar er nog niet geweest zijn tijdens deze reis of die van vorig jaar. Afstanden zijn hier heel anders en vermoeien totaal niet, de wegen rustig, net als de rijstijl van de Amerikanen. De lage inwoner-per-km2-ratio zal hier zeker in meespelen. Men geeft hier met plezier voorrang en ergernissen zijn er niet.

Onderweg bezoeken we meerdere visitor centers, eigenlijk op zoek naar een goede wegenkaart van dit gebied. Overal worden we zeer vriendelijk ontvangen door senior citizins, die niets liever doen dan vertellen over hun regio en ons vol stoppen met goede adviezen. Zo blijven de ouderen hier actief. Zelfs als het volgens de officiële tijden (al) gesloten is, wordt de deur vriendelijk voor ons open gedaan.

We doen ook onderweg even een boodschapje. Brood waar geen suiker in zit, blijft een speld in een hooiberg. Het valt ons toch al op dat ongezonde dingen, zoals hamburgers en yoghurt met hoog suikergehalte heel goedkoop zijn, terwijl groente en fruit behoorlijk wat kosten.

In de middag komen we aan in Astoria, een stadje aan de kust waar ook cruiseschepen aanleggen. Door een vriendelijke dame van het visitor center krijgen we een aantal campings aangewezen. Onze keuze valt op een KOA-camping, een soort anwb camping. Met WiFi, zwembad en wasmachine. We betrappen ons erop dat we kenmerken van een anwb-echtpaar beginnen te vertonen...!

Lekker kneuterig, op een pitje koffie zetten en een potje koken. We zijn wel de enige hier die dat zo doen, want de grote campers, trailers die aan alle kanten uitschuifbaar zijn met hele woonkamers, hottubs en televisie erin zijn hier groter in getale. We trekken hier dan ook wel bekijks met onze pick-up campertje. De dame van de receptie kan een ‘oh my goodness’ niet onderdrukken.

Het weer is hier een stuk beter, een mix van wolken en zon met een prima temperatuur om buiten te zijn!