Toendra en wilderness

4 september 2018 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

Na het ontbijt verzamelen we voor onze excursie van vandaag, in Denali National Park. We maken vandaag gebruik van een omgebouwde schoolbus, het is even wennen met een chauffeur/gids met een accent uit de zuidelijke staten. Maar uiteindelijk moeten we het hebben van de mooie panorama’s en met opnieuw zonnig weer gaat dat zeker lukken. We rijden eerst door toendra landschap, komen daarna in naaldbossen en eindigen in berglandschap waar nauwelijks bebossing is. Het ene plaatje is nog mooier dan het andere. De riviertjes glinsteren in de zon. Al gauw ontdekken we een eland in het struikgewas. De chauffeur beschikt over een videocamera waarmee hij scherpe opnamen kan maken, die wij dan weer op onze videoschermpjes kunnen zien. Na een pauze met een schitterend uitzicht over de rivier zien we twee kariboe’s op een heuvel. Ook stopt de chauffeur voor één van de mooiste uitzichten op Mount McKinley, die vandaag volledig zichtbaar is. We hebben nog meer geluk, want zowel in de rivierbedding als op een beboste berg zien we een grizzlybeer! Vooral de laatste is een flink exemplaar en de chauffeur kan het via de camera in detail laten zien. Ook zien we tijdens één van de pauzes berggeiten. We mogen ons zeer gelukkig prijzen met zulk mooi weer. Zo kleurt de natuur op zijn mooist. En dan te bedenken dat het National park over 14 dagen alweer gesloten wordt voor alle motorvoertuigen vanwege de sneeuw die vanaf dat moment kan vallen en de weg onbegaanbaar kan maken. Het is een lange tocht maar de moeite waard. Na nog een kariboe gezien te hebben, gaan we terug naar ons chalet. Al dat moois valt haast niet in een foto te vatten, hoor ik steeds van onze gasten.

1. Dina:
    4 september 2018