Indrukwekkend Nagasaki

18 oktober 2017 - Nagasaki, Japan

Vandaag ligt het ms Volendam in Nagasaki. Deze stad heeft van oudsher een band met Nederland. Doordat de Nederlanders de enige  waren die zuiver handel wilden drijven en geen geloof wilden verkondigen, zijn ze hier voor meer dan 250 jaar als enige volk welkom geweest om handel te drijven.

Nadat we in de bus gezongen hebben voor een jarige in onze groep, beginnen we met een tocht per kabelbaan naar het uitkijkpunt met panoramisch uitzicht over Nagasaki. Volgens de Werelderfgoedlijst van Unesco is dit het op twee na mooiste panorama, na Monte Carlo en Hongkong. We maken er veel foto's!

We zien van boven al het VOC  stadje Dejima liggen, waar we daarna een bezoek brengen. Vanuit dit ommuurde eilandje werd destijds de handel gedreven vanaf 1641. Het was 520 meter in omtrek en het aantal mensen dat er verbleef was tussen 10 en 20. Militairen of zeelieden trof je er niet aan. Japanners mochten zelf geen handel in het buitenland drijven en andere nationaliteiten mochten niet in Japan komen. We bekijken het gerestaureerde stadje, alles is mooi in beeld gebracht inclusief gevulde pakhuizen en gedekte tafels uit die periode. Het is een mooi straatje met de houten handelshuizen aan weerszijden. Erg leuk om hier de Nederlandse roots terug te vinden. Onze Japanse gids Fumiko vindt het dan ook een eer om ons rond te leiden.

Na dit bezoek gaan we naar Chinatown voor een heerlijke Chinese (!) lunch.

En dan staat het bezoek aan het Atoommuseum, Ground Zero en het Vredespark op het programma. Want 3 dagen na de atoombom op Heroshima is in Nagasaki de tweede atoombom gedropt, waarna de Japanners zich onvoorwaardelijk overgaven. Het museum is zeer indrukwekkend , we kunnen er aan de hand van materialen, foto's en filmmateriaal goed waarnemen wat de atoombom van 9 augustus 1945 Nagasaki en de verre omstreken heeft aangedaan, direct en indirect.

Ground Zero, de exacte plek waar de bom viel, is eveneens bijzonder met een monument, net als het naastgelegen Vredespark, waar diverse beelden en sculpturen staan in het teken van voortdurende vrede.

Het is een mooi aangelegd complex in het centrum van Nagasaki en iedereen is onder de indruk.

Via de 'Nederlandse heuvel' rijden we terug naar de haven. Er hebben veel Nederlanders gewoond in Nagasaki, maar tegenwoordig niet meer zoveel. Fumiko vertelt nog een aantal wetenswaardigheden en dan arriveren we bij het ms Volendam. Het is onze laatste Japanse haven en dus moeten alle gasten gecheckt worden door de douane. We hebben nu twee zeedagen voor de boeg en gaan ons voorbereiden op China!

1. Marianne:
    Leuk Clara!
  2. WatsHenk Gruben:
    19 oktober 2017
    \\at opnieuw een mooi verhaal en mooie foto's .veel dank en ik wacht op ht vervolg. Henk Gruben.
  3. Saskia van 't Hul:
    19 oktober 2017
    Wat een mooi verhaal....zeker indrukwekkend wat daar gebeurd is in Nagasaki
  4. WatsHenk Gruben:
    20 oktober 2017
    Heel interssant om te lezen; Henk Gruben.