Bezoek aan Shimizu

14 oktober 2007 - Shimizu Ward, Japan

In de vroege ochtend leggen we aan in Shimizu. Onze gids Mayumi wacht al op ons. We zijn hier tot 14.00 uur dus we maken een ochtend-excursie.
Helaas is het ook nu bewolkt en het miezert bij aankomst, waarna het zelfs enige tijd hoost! Onze eerste bezienswaardigheid is de shrine Kunozan Toshogu, één van de belangrijkste Toshogu heiligdommen van Japan uit de tijd van het Tokugawa-shogunaat (17e tot 19e eeuw). We gaan er per kabelbaan naar toe. Deze gaat vlak over het woud en een 70 meter diepe vallei naar de tegenoverliggende bergtop waarop de shrine gelegen is. De oorspronkelijke trap, nog steeds in gebruik bij de priesters, heeft ruim 1100 treden. Wij hoeven alleen de laatste 70 hiervan te beklimmen om bij het altaar te komen en de verschillende onderdelen van deze shrine te zien. Gelukkig wordt het al gauw droog en kunnen de plu's en regenjassen opgeborgen worden. Het is een prachtige plek, en mede door de natikkende regendruppels in het woud heel mystiek!

Vervolgens bestijgen we nog eens 50 treden om de graftombe van de shogun Ieyasu Tokugawa te zien, aan wie de shrine gewijd is. Zijn paard is na de dood van de shogun  elke dag naar de graftombe geklommen om er uiteindelijk naast te sterven. Zodoende heeft het paard ook al enige eeuwen een graf op deze berg, naast die van de shogun.
Na dit bezoek gaan we naar de archeologische vindplaats van Toro. Door de rijstvelden lopen we naar de huisjes van riet en hout, ze doen enigszins aan de Drentse plaggenhutten denken. Zo krijgen we een idee hoe men hier rond 500 v. Chr. gewoond en gewerkt heeft. We leren hoe we vuur kunnen maken zonder lucifers en twee dames uit de groep mogen het proberen. Het lukt! In het bijbehorende museum krijgen we nog uitleg over het planten van de rijst en ambachten zoals het weven.
Het is tijd om terug te gaan naar het schip. Onderweg leert Mayumi ons een Japans liedje over Mount Fuji en maken we de vulkaan na uit origami vouwpapier. De echte Mount Fuiji kunnen we helaas ook vandaag niet zien vanwege de bewolking.
Bij het schip aangekomen is er net een optreden gaande van een grote groep kleine kinderen van een jaar of 4-5. In keurige uniformpjes zingen ze liedjes en doen een dans. Ze wensen ons in het Engels een behouden vaart!

1. WatsHenk Gruben:
    20 oktober 2017
    opnieuw leuk om te lezen,Henk Gruben.