De oude keizerstad Kyoto

15 oktober 2017 - Kyoto, Japan

Vroeg in de ochtend komen we aan in de miljoenenstad Osaka. Onze gids Chitato, die zich voor het gemak Daisy laat noemen, wacht al op ons. We brengen vandaag een bezoek aan de oude keizerstad Kyoto, ooit de hoofdstad van Japan. In de tweede wereldoorlog is deze stad een bombardement bespaard gebleven, vanwege het unieke culturele erfgoed.

Ons eerste bezoek betreft het Gouden paviljoen van de Kinkaku-Ji tempel. Dit was een met bladgoud bezet paviljoen, gebouwd als huis voor gepensioneerde shoguns en ligt prachtig aan een mooie vijver in een prachtige tuin. Door een jaloerse en geesteszieke priester werd het paviljoen in 1950 in brand gestoken. In 1955 werd het herbouwd, wederom voorzien van bladgoud en dat is het huidige paviljoen. We zijn hier niet de enige bezoekers, het is naast een belangrijke bezienswaardigheid voor toeristen ook een populair zondagsuitje voor Japanners. In de tuin is ook een graftombe voorzien van een pagode met een slang. Het pad loopt er niet dicht langs, omdat de Japanners geloven dat je dan de kwade geesten in beweging zet. Als laatste is er een theehuis waar alleen de Japanse keizer thee mocht drinken, thans is het niet meer als zodanig in gebruik.

Na onze wandeling in de tuin gaan we terug naar de bus en vervolgen we onze tocht naar de tempel Kiyomizu-dera. De tempels behoren bij het boeddhistische geloof, de shrines bij het shintoïsme. Hier zijn diverse pagodes, o.a. de hoogste van Japan en de gebouwen zijn allemaal oranjerood geschilderd en zien er zeer verzorgd uit. Ook hier kun je jezelf reinigen en wensen doen. De keizerin heeft in het woud vlakbij een pagode laten bouwen als dank voor het krijgen van een baby, nadat ze eerder op deze plek om een zwangerschap had gebeden. Deze pagode ligt prachtig en het wandelpad er naar toe biedt zowel een mooi beeld van Osaka als van de tempel.

Lunch is vervolgens in een lokaal Japans restaurant, we eten er een traditioneel kipgerecht wat op tafel boven een spititusvlam gaart. Het is ongelooflijk hoeveel mensen hier op een klein oppervlak kunnen eten. We drinken ook hier weer groene thee bij de maaltijd.

Vervolgens worden we verrast door het bijzondere Inari shrine, gewijd aan de Shinto-god van de rijst. Vossen waren de boodschappers van de Inari en deze zie je hier dan ook veelvuldig. De shrine behoort tot de bekendste shintoïstische heiligdommen in Kyoto. Hier is een galerij overdekt door duizenden scharlakenrode poorten (torii), die allen zijn gedoneerd door personen, families of bedrijven. Deze poorten slingeren over een 4 km lang pad de berg op, die zelf 233 meter hoog is. Een heel bijzondere plek waarvan iedereen onder de indruk is.

We rijden terug naar Osaka en rijden door het moderne zakengedeelte. De snelweg (op palen) kronkelt tussen de wolkenkrabbers door naar de zogenaamde floating garden. Nee niets met bloemen, maar een observatorium op 170 meter hoogte. We hebben er een fantastisch uitzicht over Osaka en de Osaka-baai terwijl het donker wordt en we Osaka ook verlicht nog kunnen zien. Een mooie afsluiting van een intensieve dag!

1. Barry Rang:
    17 oktober 2017
    Boeiend!
  2. Dina:
    17 oktober 2017
    Geweldig wat een prachtige wereld,fijn de reisverhalen te kunnen lezen,wacht op de volgende ,goede reis
  3. WatsHenk Gruben:
    20 oktober 2017
    Heel boeiend om te lezen;wacht de volgende af;Henk Gruben