Tot slot Mount Rainier National Park

15 september 2018 - Mount Rainier National Park, Washington, Verenigde Staten

Vanuit onze rustig gelegen camping vertrekken we naar de zuidwestelijke ingang van Mount Rainier National Park. Mount Rainier is een nog altijd actieve vulkaan, die al 150 jaar niet uitgebarsten is. De berg is 4392 hoog en is vanuit verschillende uitvalshoeken goed te zien, mits hij niet in wolken gehuld is... Onze eerste stop is bij een plaats genaamd Longmire, hier zijn natuurlijke bronnen en werd in de 19e eeuw de eerste aanzet tot toerisme gezet, de familie  Longmire begon hier een hotel. We maken een korte wandeling bij de bronnen. De bomen die hier in herfst en winter omwaaien, blijven liggen en vormen nog tientallen jaren een voedingsbodem. Nieuwe bomen slaan er zelfs hun wortels om heen. Een bijzonder gezicht. Er zijn veel wandelaars in het National Park, ook die meerdere dagen klimmen tot aan de gletsjers. Deze klimmers registreren zich bij de bezoekerscentra zodat bekend is welke ‘trail’ ze gaan lopen. Na de eerste stop rijden we naar Paradiso. Hier zou je de mooiste blik op de besneeuwde vulkaan moeten hebben, maar helaas blokkeren wolken het zicht. Vanuit het visitor center maken we een wandeling naar Myrtle Falls. Voor wat betreft de begroeiing van bomen en planten lijkt het of we ergens in de Alpen lopen. Hoewel de lucht wat open breekt wordt de vulkaan, hier ook ‘the mountain’ genoemd nog niet zichtbaar. We rijden door naar Box Canyon waar gletserwater (er liggen maar liefst 22 gletsjers op de vulkaan) in een 60 meter diepe kloof onder ons stort. Ook hier maken we een kleine wandeling en zien zowel besneeuwde flanken als de top van de vulkaan als de wolken zich openen. We rijden daarna door naar een uitkijkpunt aan de noordoostelijk kant van de vulkaan, maar daar is het helemaal dichtgetrokken. Jammer, we kunnen bij de haard in het bezoekerscentrum wel even opwarmen, want buiten is het op dat moment 3 graden. Getuige ook de sneeuwschuiver die we later tegenkomen, heeft het zelfs gesneeuwd op Sunrise View Point.

Een bezoek aan dit National Park is een schitterend slot van onze reis, echt een aanrader! We hebben aan het einde van de dag weer meerdere keuzemogelijkheden voor een camping, maar we rijden een klein stukje om en overnachten nog een keer op de rustige camping van Donna (die met een enorme stapel bonnen nog aan de administratie zit). We zeggen haar dat we zo meteen in het dorp even gaan pinnen om haar voor de tweede nacht te betalen. Maar dit wil ze beslist niet, ze zwaait vriendelijk en

zegt dat de tweede nacht voor ons voor ‘free’ is. Bijzonder mens, deze Donna.

De volgende dag rijden we terug naar Seattle. Met wat file onderweg, wat wachttijd bij het verhuurstation van de camper, het ompakken van de koffers die net te zwaar zijn en dan twee boardingpasses die dienst weigeren bij de douane is het nog flink doorlopen voor onze vlucht naar Amsterdam.

Het was wederom een prachtige reis!

1. Dina:
    16 september 2018
    Dank jullie hartelijk voor de prachtige reisverhalen en de foto,s wij weten nu ook een beetje van deze kant van de wereld. Heerlijk om te lezen en te kijken.

Clara alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We zien elkaar gauw. Lieve groeten van Henk en Dina