Skagway met de trein naar Yukon

2 september 2018 - Skagway, Alaska, Verenigde Staten

Het is bewolkt als we ‘s ochtends in het stadje Skagway aankomen. Omdat onze excursie pas rond het middaguur vertrekt, bezoekt een aantal gasten al vroeg het goudzoekersstadje. De houten huizen en gevels komen zo uit een film. Natuurlijk kunnen hier goed souvenirs geshopt worden.

Tegen de middag vertrekken we dan eerst per trein, de White Pass Rail, naar Fraser in de Yukon, Canada. Een schitterende treinreis met mooie vergezichten op de verschillende bergketens en gletsjers rondom. Het blijft gelukkig droog zodat veel van de gasten op het balkon van de wagon foto’s kunnen maken. Naast de trein enorme dieptes en we passeren meerdere hoge bruggen en tunnels. Iedereen geniet volop! Als we boven zijn worden eerst onze paspoorten gecontroleerd. We moeten allemaal ons paspoort links van ons hoofd houden, hetgeen hilarische taferelen oplevert. Vervolgend staat onze buschauffeur en gids Dave weer op ons te wachten. Via de Klondike Highway rijden we weer terug naar Alaska, na eerst 20 km door niemandsland te rijden. Hier opnieuw een paspoortcheck en daarna terug op Amerikaans grondgebied. Het is inmiddels gaan regenen en we zijn blij dat het tijdens de treinreis droog is gebleven. Ondanks de regen hebben we prachtige vergezichten op de watervallen en de spoorlijn waar we zojuist hebben gereden. In de bus is ook gelegenheid om te zingen voor Jan en Mieke, zij zijn vandaag 49 jaar getrouwd. Skagway is een prima plek om dit te vieren.

Na terugkomst in het stadje stapt een groot deel van de groep uit om nog wat te winkelen. We varen pas rond 21.00 uur weg richting Glacier Bay.