Een mooie dag in Xi'an

23 oktober 2017 - Xi'an, China

Kenny is al weer vroeg in het hotel en om 08.30 uur vertrekken we naar een ander hoogtepunt van deze reis: het Terracotta-leger, ook wel de Terracotta-krijgers. Het is een verzameling van duizenden terracotta beelden, 2200 jaar oud. Er is geen geschreven geschiedenis over deze bijzondere beelden, maar onderzoek en inzichten hebben inmiddels tot veel kennis geleid. Het 'leger' was bedoeld om de eerste keizer Qin te beschermen, na zijn dood! Het leger staat dan ook vlakbij het (ongeopende) graf van deze keizer, die 229 v Chr. stierf. In 1974 zijn de beelden (of beter gezegd de onderdelen en scherven) ontdekt door de boeren die waterbronnen zochten. Ze stuitten op de scherven en delen van de beelden en zijn zo wijs geweest deze vondst te melden. Archeologen (eerst een paar, later vele) zijn vervolgens begonnen om het gebied op te graven en de beelden opnieuw samen te stellen. Het museum is in 1979 open gegaan en we kunnen inmiddels zo'n 2000 gerestaureerde terracotta-beelden bekijken. Het werk gaat nog altijd door. Er is een dak boven geplaatst om de beelden te beschermen tegen wind en sneeuw. Sommige beelden reizen de wereld over naar andere musea of tentoonstellingen.

We arriveren bij het 56km2 (!) grote terrein. Inmiddels horen we van Kenny dat er nog meer dan 5000 beelden opgegraven moeten worden. De plaats daarvan is wel al in kaart gebracht. Bovendien zal men ooit ook het graf van de keizer blootleggen. Dit graf zou vol met boobytraps zitten, zoals rollende rotsen en op scherp staande pijlen en bogen. Daarom doet men  onderzoek en brengt men eerst alles in kaart, ook gebruikmakend van samenwerkingen met archeologen en instituten in het buitenland. De toekomst zal hier nog veel uitwijzen.

We lopen door de drie grote hallen, waar de afgravingen afgerond of gaande zijn. Hal 1 is het meest interessant, hier staan vele terracotta krijgers in het gareel, afgewisseld met paarden. Ook kunnen we archeologen aan het werk zien.

Het is allemaal erg indrukwekkend, de unieke gezichten (allemaal verschillend!) hebben een levensechte gezichtsuitdrukking. Ook hier worden veel foto's gemaakt.

Nadat we ruim 2,5 uur hebben rondgelopen tussen de opgravingen en krijgers, lunchen we weer heerlijk in een lokaal restaurant. Ook bezoekt een aantal gasten één van de  souvenirswinkeltjes.

Kenny vertelt ondertussen over de cultuur en politiek van China en de 'moderne' ontwikkelingen van de laatste 25 jaar. Over hoe streng men hier optreedt tegen wapen- of drugsbezit. Hoe verkeersregels zijn en nog veel meer over het dagelijkse leven.

Na de middag rijden we terug naar Xi'an. We brengen daar een bezoek aan de boeddhistische tempel en de Pagode van de Wilde gans. Het is een oase van rust in de grote stad Xi'an. De pleinen en paviljoens liggen er zeer verzorgd bij en met de zon erbij levert het veel mooie foto's op. Rond 15.30 uur rijden we terug naar het hotel. Even relaxen want we gaan vanavond naar het theater voor een dansvoorstelling in het teken van de Tang-dynastie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. WatsHenk Gruben:
    23 oktober 2017
    Wat weer een mooi verhal; dank je wel. Henk Gruben
  2. Barry Rang:
    23 oktober 2017
    Het is waardevol dat je deze indrukken allemaal opgeschreven hebt!