Aankomst in Tokyo

12 oktober 2017 - Tokyo, Japan

We zijn een beetje in de war met de dagen. Gisterenmiddag zijn we vanaf Schiphol vertrokken, nu is het donderdagavond, maar door het tijdsverschil hebben we er eigenlijk één lange dag van gemaakt. In het vliegtuig hebben sommige gasten wel even gedut, maar een groot deel van de groep heeft niet geslapen. Het was een rustige vlucht trouwens, daar kon het niet aan liggen. Maar bij een middagvlucht is de slaap moeilijk te vatten.

Na aankomst (warm, 27 graden) wacht onze gids Yumi op ons. Of als we haar aanspreken zeggen we Yumi-san, op respectvolle Japanse wijze. Hoewel we wat last hebben van de jetlag, gaan we vandaag zoveel mogelijk zien van Tokyo. De douaneformaliteiten gaan snel. Het is anderhalf uur rijden en als we in de stad aankomen is het toch al bijna lunchtijd. We hebben daarom eerst een echte tempura-lunch. Verschillende groenten en vissoorten zijn in beslag gewenteld en daarna gefrituurd. Het is even wennen en hoewel iedereen keurig met stokjes probeert te eten, zijn we toch blij met de nagebrachte vorkjes. Hierna lopen we door de smalle straatjes van Tokyo. Zeer fotogeniek allemaal. Na een korte wandeling arriveren we bij het Sensoij-tempelcomplex. Het intrigeert hoe de bezoekers er voorspellingsbriefjes kopen en die met wierook aansteken om er goede wensen mee te doen. Ook kun je je gezicht en handen reinigen en het ritueel van de buiging met twee klapjes in je handen doen voor een zegen of wens.

Na hier rondgekeken te hebben vervolgen we onze busrit naar Tokyo Tower, een kopie van de Eiffeltoren. We gaan naar het observatie-platform en hoewel het wat heiig is, kunnen we de stad goed overzien. Yumi vertelt veel over de cultuur maar ook over het dagelijks leven. Zo heeft Japan een enorme bevolking en dus chronisch ruimte tekort. Hotelkamers en huizen zijn daarom klein (en prijzig). En zo mag een overledene hier niet begraven worden, maar alleen gecremeerd.

Hierna rijden we naar de Ginza, zeg maar Times Square van Tokyo. Hier maken we een stop van ruim een half uur. Vervolgens rijden we via het koninklijk paleis en de omliggende tuinen naar de wijk Shinzuku, waar ons hotel gelegen is. Hoewel er in de bus af en toe een oogje is dichtgedaan hebben we het toch goed volgehouden en er een mooie dag van gemaakt.

We spreken af om om 19.00 uur nog even wat te eten (voor wie wil) alvorens we gaan slapen. Ondanks de moeheid zitten we nog met 9 doorzetters aan tafel. En dan eerst slapen!

1. WatsHenk Gruben:
    20 oktober 2017
    de moeite waard om te lezen,,hoor,henk gruben
  2. Jans:
    21 oktober 2017
    He, zie nu net jullie reisverslag, wat leuk!

Veel plezier.